Responsabilité sociétale et développement durable

English (United Kingdom)

Bienvenue sur Vigie-PME

Site de veille et de vulgarisation de la recherche sur le développement durable, l’entrepreneuriat et la PME

Projet du Laboratoire de recherche sur le développement durable en contexte de PME, affilié à l’Institut de recherche sur les PME (INRPME) de l’Université du Québec à Trois-Rivières, Vigie-PME repère, collecte et rend accessible à tous et en un même endroit les derniers développements scientifiques sur les sujets du développement durable et de la responsabilité sociétale associés à l’entrepreneuriat et à la gestion des petites et moyennes entreprises.

 

Savoir...

le fil de veille

Plus de 100 revues scientifiques se retrouvent sous le faisceau de notre système de veille. Les titres et les résumés des textes pertinents sont accessibles à tous, dans la langue originale de publication, sur le Fil de veille. Soyez au courant !

fil de veille...

Comprendre...

la vulgarisation

Vigie-PME est aussi un centre de vulgarisation scientifique. Une équipe de professeurs, de professionnels de recherche et d’étudiants à la maîtrise en gestion (MBA) s’affaire à vulgariser les articles significatifs repérés par le Fil de veille.

sous la loupe...

Aller de l’avant !

la boussole

Plusieurs entreprises réalisent des actions contribuant au développement durable, mais toutes ne le font pas de la même façon. Pour aller de l’avant, découvrez le profil de votre entreprise face au développement durable avec la Boussole de la durabilité.

boussole...

Vigie-PME

La CFE-CGC s'est rendue à la Grande conférence sociale avec des positions claires et affirmées.

  • PDF
Note des utilisateurs: / 1
MauvaisTrès bien 

 

A l'issue de cette première journée, la CFE-CGC a rappelé que seule la croissance est efficace pour faire repartir l’emploi.

La CFE-CGC a proposé de :

  • Développer l’alternance de manière quantitative et qualitative et pour tous les niveaux d’études.

  • Lier formation professionnelle et activité partielle dès la première demande d’activité partielle.

  • Relever les bornes d’âge des dispositifs d’insertion professionnelle et notamment le contrat de generation.

  • Ouvrir une négociation interprofessionnelle pour inciter au développement du télétravail utile à la mobilité ainsi qu’une négociation sur les groupements d’employeurs.

  • Elargir l’expérimentation des mesures d’accompagnement du CSP aux seniors subissant une rupture conventionnelle.

Read Full Article

The Trouble With Stock Compensation

  • PDF
Interface Inc. has positioned itself in the carpet industry as a leader in corporate social responsibility. Image courtesy of Interface Inc. Using equity to compensate outside board members has become a popular practice. The theory goes that if directors are paid with stock, they will have a stronger incentive to protect the interests of shareholders. [...]

Read Full Article

Sustainability as corporate culture of a brand for superior performance

  • PDF
Publication date: July 2013
Source:Journal of World Business, Volume 48, Issue 3

Author(s): Suraksha Gupta , V. Kumar

Sustainability research highlights new challenges and opportunities for businesses. This paper reviews the literature to understand the ability of sustainable green initiatives when practiced as a corporate culture to individually create new opportunities for operations, management and marketing. According to current research, business opportunities exclusively available to different functions of a firm can drive its performance. The role of marketing in the achievement of superior performance by virtue of sustainability practices is also explained by the existing literature. Branding literature, however, fails to explain the influence of a brand on sustainability-driven opportunities available to a firm for superior performance. The objective of this study is to explore if a brand can strengthen the ability of sustainability-based green initiatives of managers to drive opportunities available to a firm for superior performance. A conceptual framework grounded in the triple bottom line theory is presented based on the assumption that brand as a stimulating factor can accelerate the conversion of opportunities available to a business into superior performance. Academic and managerial perspectives have been used to draw upon the implications of the model. Both practitioners and academic researchers will benefit from future research on this topic.





Read Full Article

The role of social interactions in building internal corporate brands: Implications for sustainability

  • PDF
Publication date: July 2013
Source:Journal of World Business, Volume 48, Issue 3

Author(s): Christine Vallaster , Adam Lindgreen

This article examines internal brand building, which is defined as the alignment of a corporation and employees around a brand. The notion of social interactions may provide a valuable perspective on brand-related interactive space, in which top management communicates brand-related information to employees and employees share brand-related information. Depth interviews, observations, and documentary analysis reveal how a social interaction-based, internal, brand-building process influences employees’ actions and perceptions of the branded environment. Social interactions might generate brand commitment and shared brand beliefs in certain conditions. These findings have key implications for sustainability.





Read Full Article

les collaborateurs

les partenaires financiers

Vous êtes ici Accueil